Auktorisation

Om auktorisation

När du vänder dig till oss som en auktoriserad begravnings- & juridikbyrå får du trygg hjälp med allt det praktiska. Vi är en del av de cirka 400 auktoriserade begravningsbyråer som finns över hela Sverige, vilket innebär att oavsett var du bor har du nära till en byrå som möter de höga krav som ställs för en auktoriserad byrå.

Auktorisation i korthet

Som en auktoriserad begravningsbyrå har alla medarbetare på byrån genomgått Sveriges Auktoriserade Begravnings- & Juridikbyråers omfattande utbildningar och arbetar enligt ett etablerat ledningssystem som fokuserar på kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Vi värnar om god begravningssed och hög yrkesetik, vilket innebär att vi alltid hanterar våra uppdrag med största respekt för både de anhöriga och den avlidne.

Vid varje beställning får du en skriftlig dokumentation med en tydlig och specificerad prisuppgift, inklusive alla kända och beräknade kostnader samt betalningsvillkor.

Vi är försäkrade genom SBF:s ansvarsförsäkring, vilket ger dig skydd mot eventuella förmögenhetsskador vid bouppteckning eller arvskifte. Dessutom är alla bärare som vi anlitar automatiskt olycksfallsförsäkrade.

Vi står under tillsyn av SBF:s reklamationsnämnd, vilket innebär att du som uppdragsgivare har garanti för att tvister hanteras rättvist, och att du får ersättning genom vår garantifond om det skulle uppstå problem.

 

Vårt uppdrag

Vi tar hand om allt som behöver ordnas vid ett dödsfall – från omhändertagande av den avlidne, transporter och ceremonier, till gravsättning och minnesstund. Vi sköter kontakterna med alla relevanta myndigheter, som Skatteverket och sjukvårdsinrättningar, och vi hjälper dig med utformning och förmedling av program, dödsannonser och andra trycksaker. Vi bokar även begravningslokal, officiant, musiker och andra medverkande, samt ordnar med dekorationer.

Vårt ansvar omfattar också efterforskningar och hantering av alla nödvändiga dokument för försäkringar och depositioner. För tjänster och tillägg som vi själva inte tillhandahåller, såsom gravvårdar och blommor, samarbetar vi med noggrant utvalda företag som vi med fullt förtroende kan rekommendera.

Om du önskar hembesök erbjuder vi naturligtvis detta och vi samarbetar även med auktoriserade begravningsbyråer på andra orter vid behov.

 

Pris- och produktinformation

Vi ger dig alltid tydlig och fullständig information om priser på varor och tjänster, inklusive moms och andra avgifter. Vår prislista innehåller exempel på begravningar i olika prisklasser för att underlätta ditt val. Vi informerar även om kostnadsfria eller avgiftsbelagda tjänster från kyrkogårdsförvaltningar, och ger dig detaljerad produktinformation om våra kistor och annan utrustning.

Vår produktkatalog är noggrant genomarbetad och ger dig möjlighet att i lugn och ro göra ditt val utan påverkan från oss.

 

Dokumentation och kvalitetsgaranti

Vi överlämnar alltid en kundmapp som innehåller alla relevanta broschyrer och en lättläst och specificerad prisuppgift, inklusive skriftlig dokumentation över allt vi kommit överens om. Du får även kopior av dödsannonsen och annat viktigt material, så att du i lugn och ro kan gå igenom beställningen hemma.

Innan begravningen kontaktar vi dig alltid för att bekräfta att alla arrangemang är i ordning.

Efter begravningen sammanställer vi en minnesbok innehållande bilder från begravningen med en blomsterförteckning. Vi tar även kontakt en tid efter begravningen för att ge dig möjlighet att lämna synpunkter och för att erbjuda ytterligare hjälp om det behövs.

 

Etik och kvalitet

Vi är djupt engagerade i att främja god begravningssed och hög yrkesetik. Våra arbetsuppgifter utförs alltid med största respekt och integritet, både för de anhöriga och den avlidne. Vi arbetar i enlighet med de etiska regler som fastställts av SBF och den europeiska federationen EFFS, och vi ser till att alla medarbetare respekterar tystnadsplikten.

 

Marknadsföring och kundbemötande

Vi marknadsför oss med hög trovärdighet och alltid med hänsyn till de anhörigas situation. All vår marknadsföring präglas av respekt och vi undviker att kontakta anhöriga för tidigt efter ett dödsfall. Vår auktorisation visas tydligt på vår fasad, i våra fönster och i allt vårt informationsmaterial, så att du som kund kan känna dig trygg i ditt val.

 

Våra lokaler

Våra lokaler är alltid representativa och inbjudande. Vi strävar efter att skapa en miljö som känns lugn och välkomnande för anhöriga. Vi har regelbundna öppettider och ser till att alltid vara tillgängliga, även utanför kontorstid.

 

Utbildning och garanti

Alla våra medarbetare har genomgått den auktorisationsutbildning som krävs för att bli en del av Sveriges Auktoriserade Begravnings- & Juridikbyråer. Detta innebär att vi alltid är uppdaterade och har den kompetens som krävs för att ge dig bästa möjliga stöd.

Vår verksamhet är försäkrad genom SBF, och vi står under kontinuerlig prövning för att säkerställa att vi lever upp till de höga krav som ställs för auktorisationen.

 

Kundomdömen

Vi värderar våra kunders omdömen högt och strävar alltid efter att förbättra vår service. Vi använder oss utav Reco, där endast kunder som faktiskt har anlitat oss får lämna sina synpunkter. Detta garanterar att omdömena är äkta och pålitliga.

Välkommen till oss – en auktoriserad begravnings- & juridikbyrå som står vid din sida när det behövs som mest.

Hos oss kan du få hjälp av våra auktoriserade boutredare, som är specialiserade på juridik kring dödsfall och livsplanering vid livets slutskede.

Våra boutredare har genomgått noggrann utbildning och alla nödvändiga steg för att bli auktoriserade genom Sveriges Auktoriserade Begravnings- & Juridikbyråers Förbund.

Våra boutredare har gedigen erfarenhet och expertis inom familjejuridik, särskilt i frågor som rör dödsfall och livsplanering. De är särskilt inriktade på att hantera bouppteckningar och arvskiften, och kan även hjälpa dig att se över din juridiska situation för framtiden. De ger råd och upprättar nödvändiga dokument som testamenten, framtidsfullmakter, bodelning under äktenskap, äktenskapsförord, gåvor, deklarationer, skatter och samboavtal.

Genom att anlita våra auktoriserade boutredare kan du känna dig trygg i att dina juridiska frågor hanteras med största professionalism och omsorg. Vi erbjuder den kompetens som krävs för att säkerställa att allt går rätt till, och du får även ett extra skydd i form av konsumentskydd genom ansvarsförsäkring.

Vi finns här för att stödja dig genom hela processen och ser till att dina juridiska behov tas om hand på bästa möjliga sätt.

Läs mer om vilka juridiska tjänster vi erbjuder här.

Läs mer om auktorisation

Vad är minnesrummet?

Minnesrummet ger dig möjligheten att hedra en bortgången person genom att tända ett ljus och skriva en hälsning. Minnesrummet kommer för alltid vara öppet och du kan när som helst återkomma för att skriva en ny hälsning. Anhöriga kan logga in på minnessidan med nyckeln ni tilldelats av begravningsbyrån.

Behöver du hjälp?

På annonskorrekturet ni får av oss kommer det att finnas en nyckel som kan användas för att logga in på minnessidan. Ni kan därefter administrera minnessidan och stänga av olika funktioner som till exempel Tänd ett ljus, om så önskas.

Om ni skulle ha problem med inloggning, vänligen kontakta oss så hjälper vi er. Om ni skulle tappa bort nyckeln så får ni helt enkelt en ny av oss. Vi har alltid möjlighet att göra ändringar på en minnessida, om en akut ändring önskas.

För att ändra/ta bort en bild gör du på följande sätt:

Logga in – Min sida – Gå till rummet du administrerar – Min sida.

Du kan där ändra eller ta bort bilder, samt göra andra ändringar om så önskas.

Det kan vara svårt att sammanfatta ett helt liv fullt av minnen i endast ett fåtal meningar. Vi har skrivit ett inlägg med några exempel på hur en sista hälsning kan se ut. Känn dig fri att välja ut en eller flera meningar som du tycker passar bäst in på er relation. Kom ihåg att du är välkommen tillbaka för att skriva ytterligare en hälsning precis när du vill, för alltid.